maanantai 4. toukokuuta 2015

Rasismista



Olen kauhuissani lukenut muutamia kirjoituksia (blogejakin) netissä ja ihmetellyt ihmisissä kasvavaa vihaa.
Erityisesti muslimit tuntuvat saavan oikein extra-annoksen vihaa osakseen.
Tässä isona apuna on lehdistö, joka aina muistaa kirjoituksissaan mainita, jos rikoksen tekijä sattui olemaan muslimi, eipä sitä erikseen mainia jos tekijä edustaa jotain muuta uskontoa.
Oman osansa tietenkin saavat aina homoseksuaalit (jokainen olkoon mitä haluaa tai on).

Mutta palataanpa siihen mikä koskee minua ja perhettäni.

Ajattelin ensin, että en halua näihin kirjoitteluihin puuttua, mutta kun minun perheenikin tunnustaa tuota vihattua uskontoa, oli ehkä asiallista muistuttaa myös meistä toisenlaisista eläjistä.


Kyllä, perheemme on muslimeja.
Kyllä uskontomme on Islam.
Emme ole terroristeja.
Emme syö sianlihaa.
Emme juo alkoholia.
Emme vietä joulua.
Lapsemme saavat silti lahjoja.
Teemme töitä.
En käytä huivia, koska en koe sitä omakseni.
Voisin käyttää huivia jos haluaisin, mieheni ei tähän asiaan puutu.
Rakastan pitkiä mekkoja ja hameita, koska jalkani ovat niin rumat, ettei niitä ainakaan ilman legginsejä voi näytellä, tällä ei ole mitään tekemistä uskontoni kanssa.
Meillä syödään hyvin ja paljon ja se kyllä näkyy (siis minussa).
Emme hyväksy tyttöjen pakko-avioliittoja, emmekä tyttöjen ympärileikkauksia.
Emme hyväksy rikollisuutta, keneltäkään.


Usein myös yhdistetään kulttuuri uskontoon (esim.naisten ympärileikkaus), koska ei jakseta nähdä vaivaa tutkia asiaa tarkemmin.
En ymmärrä miten vaatteiden käyttö voi olla jollekkin ongelma, eihän sekään, että kuljet pakarat vilkkuen bikiniliivit päällä ole myöskään kiellettyä (ja kyllä minäkin pidän uikkareita, vaikka kukaan ei niissä minua haluakaan nähdä).


Mieheni on Marokosta ja hän on muuttanut Suomeen vuoden 1991 alussa ja saman vuoden lopussa me aloimme seurustelemaan.
Kovasti olin miettinyt miten saan lapsia ja heidän nimikseen tulee Janika ja Joel, no eipä tullut, tuli Mariam ja Mohammed.
Lasten nimet olemme miettineet niin, että niistä huomaa heti ulkomaalaisuuden ja uskonnon.
Meillä ei mielestäni ole ollut kauheasti kulttuurillisia eroja suhteessamme.
Mieheni perhe on melko moderni myös Marokossa, joten luulen siinä olevan syy tähän.
Olen saanut kokea rasismia itsekin, koska valitsin miehekseni ulkomaalaisen.
Minulle on huudeltu ja huoriteltu, minun päälleni on syljetty.
Vain koska satuin rakastumaan muslimimieheen.
Sanonpa nyt tämänkin ääneen, vaikka ei ehkä pitäis, mutta kyllä se täällä Suomessa on niin, että mitä tummempi olet iholtasi, sitä enemmän saat taistella olemassaolosi oikeudesta.
Oman nimesi kertominen vaikeuttaa aina työnsaantia. 
Muistan, kun itsekin hain töitä ja minulta suoraan kysyttiin, että ootko sä ees suomalainen?

Itse olen kääntynyt Islamin uskoon vuonna 2003, toisen lapsemme syntymän jälkeen.
Minua ei pakotettu tähän millään lailla.
Luin paljon eri uskonnoista ja Islam tuntui niistä kaikista parhaimmalta minulle.

Tässäpä oli näitä meidän taustoja.

Ehkäpä näissä "en ole rasisti, mutta..." jutuissa on ottanut eniten korvaan tämä ihmisten yleistäminen ja myös se, että kirjoittajat ovat selkeästi rasisteja vaikka toisin luulevat.
Jos sinun on pakko teksteissäsi arvostella muun maalaisia/aatteellisia/uskonnollisia/elämäntyyliltään sinusta eroavia ihmisiä ja erotella heidätkin eri kategorioihin, OLET RASISTI.
Ei me kaikki olla samanlaisia, niin kuin ei kaikki kristitytkään. 
Miksi meidät muslimit pitää tuomita ryhmänä, eikä yksilöinä.

Sama kun tässä alkaisin kristittyjä haukkumaan Norjan kauhujen jälkeen (Anders Breivik).
Tai väittäisin, että kaikki kannattavat uusnatsismia.

Välillä pelkään lasteni puolesta.
On pelottavaa ajatella, että joku vihaa minun rakkaitani vain uskonnon tähden.

Meitäkin on moneksi, niin kuin muidenkin uskontojen edustajiakin.
Minä olen minä ja minä olen Outi.










55 kommenttia:

  1. Hieno kirjoitus.
    -suski

    VastaaPoista
  2. Rohkea, asiallinen ja ajankohtainen kirjoitus. Kiitos Outi.

    VastaaPoista
  3. Hyvä kirjoitus. Kieltämättä kuulostaa välillä siltä, että ne jotka eniten " huutavat olevansa suvaitsevaisia" jo sivulauseessa tuomitsevatkin itse esim. eri uskontokuntaan tai puoluekantaan kuuluvat. Tästä hyvä esimerkki on Krista Kososen tapaus. Hän ei ymmärtänyt ihmisiä, jotka äänestivät eri tavalla kuin hän. Toisaalta hän on ollut tietyn ryhmän puolestapuhuja. Eli suvaitaan se mitä halutaan suvaita, mutta samalla tuomitaan muut. Meille kaikille riiittää tilaa, uskonnosta, vakaumuksesta tai esim. poliittisesta vakaumuksesta riippumatta. Pidä lippu korkealla Outi :)

    VastaaPoista
  4. Niin tuttua... Näistä asioista ja kokemuksista pitää puhua! Yleinen mielipide vain tuntuu olevan se, että pitäisi olla hiljaa ja alistua; itsehän osamme valitsimme. NOT! Nämä ihmeelliset kommentit "en ole rasisti, mutta..." tai "sä oot ok, mutta NE...", kertovat omaa selkeää kieltään. Miksi ihmeessä pitää kieltää olevansa ennakkoluuloinen? Tämä jankkaaminen vain todistaa ko. henkilön olevan rasisti.

    VastaaPoista
  5. Yleistäminen ja tietämättömyys ja myös edellä olevien aiheuttama pelko on rasismin alkusyitä. Ei edes haluta tutkia tarkemmin. Minulla on nyt kaksi muslimiystävää, sinä ja lapsuudenkamuni turkkilainen tyttö. Koskaan ei kotonani edes viitattu hänen eri uskontoon, enkä koskaan ole kokenut erilaisuutta hänen kanssaan. Ääripäitä löytyy joka uskonnosta, uskontojen nimiin maailmassa tapettu eniten ihmisiä. Taustalla pelko ja tietämättömyys.

    On sivistymätöntä olla rasisti, osoittaa erittäin huonoa kotikasvatusta.

    Oli mahtavaa kun lapsemme olivat kansainvälisessä koulussa Latviassa. Siellä kukaan ei miettinyt moisia, kaikilla oli yhteinen nimittäjä eli ulkomaalaisena vieraassa maassa. Se kertoo aika paljon.

    Rohkea kirjoitus Outi! <3 Minulle olet Outi ja olen sinulle Tiia ja kunnioitan uskontoasi kuten sinä minun. Helppoa vai mitä. <3

    VastaaPoista
  6. Totta puhut, Suomi ON rasistinen maa, vaikka ihan muuta väitetään. Itselläni on perisuomalainen etunimi, joten minulta vaan kysytään mistä noin erikoinen sukunimi. Kun turkkilainen aviomieheni aikoinaan oli suomessa neljä kuukautta, opettaja-siskoni kieltäytyi tulemasta kylään meille "niin kaun kuin se rättipää on siellä". Oikea esimerkki nuorille =(.
    Tyttäreni etunimi on Emine ja ulkonäkö eksoottinen. Hän on sitten saanutkin lokaa niskaansa. Minkäänlaista työpaikkaa ei heru, ei edes ammattikoulusta harjoittelupaikkaa, epäilen johtuvan erilaisesta nimestä. Vuoden hän luki opistossa kulttuurihistoriaa ja keväällä eräs opettajista oli kysynyt: "Muuten, puhutko sinä suomea", voi herttilei, miksi ei puhuisi, tavallinen suomalainen tyttö. Tytär ei kuitenkaan halua muuttaa nimeään suomalaisversioksi, vaikka olen jo sitäkin ehdottanut. Saa nähdä mihin suuntaan tässä ollaan vielä menossa, lisääntyykö rasismi entisestään, ihan pelottaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kauheaa. Kyllä minunkin lapseni ovat ylpeitä nimestään, vaikka se vaatiikin välillä taistelua asoiden hoitamisessa. Muistan miten kerran vein pojan lääkäriin ja hänen nimeään huudettiin. Mentiin sitten lääkärin huoneeseen ja lääkäri purskahti nauruun. Kertoi meille sitten, että oli odottanut tummaihoista lasta nimen perusteella...just!

      Poista
  7. Voi Outi-rakas, kirjoituksesi on täyttä asiaa ja totta! Yhdyn täysin noihin mitä kirjoitit. Se, että menee naimisiin tai edes kulkee ulkomaalaisen kanssa yhdessä, kasvattaa joissakin sen vihan siemenen hyvin nopeasti kukkaansa. aletaan syljeskellä, huudella perään, töniä, huoritella.. Tai se, "oletko niin huono ihminen ja huora, ettet enää kelpaa rehdille normaalille suomalaismiehelle!"
    Itku tuli lukiessani tätä. On tämä niin sitä samaa, mitä koen itsekin, tavallaan, vaikken muslimi olekaan. Täydet 10 pistettä, vai sanoisinko 40+ pistettä. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos ihana <3 sanoistasi. Odotin mahdotonta kakkaryöppyä niskaani tästä kirjoituksesta ja täytyy sanoa, että olen todella liikuttunut ihmisten kirjoituksista ja kannustuksesta. Pelkäsin ihan julmetusti tämän tekstin julkaisua.

      Poista
  8. Rohkea kirjoitus Outi ja mielestäni asiaa! Jokainen saa olla juuri sitä mitä on :)

    VastaaPoista
  9. Asiaa Outi! Olet rohkea ja fiksu!

    VastaaPoista
  10. Todella rohkee kirjotus ja vielä hyvin ja asiallisesti kirjotettu! :)

    VastaaPoista
  11. Mietein kovasti tähän kommenttia, mutta koska mun päässä liikkuu vaan, että olet sää Outi mahtava mimmi niin jätän sitten sellaisen kommentin <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Kiki <3, mä olen ihan sanaton näistä ihanista kommenteista mitä oon saanut.

      Poista
  12. Hieno ja rohkea kirjoitus. Upeaa, että otit kantaa tärkeän asian puolesta!

    VastaaPoista
  13. Asiallisesti kirjoitettu ja hyvää pohdittavaa meille kaikille. Kaikista ei ihmisistä tarvitse pitää, mutta se että tuomitaan tuntematta (esim. nimen tai uskonnon perusteella) on ikävää. Moni tuntuu unohtavan, ettei uskonto määrittele ihmistä tietynlaiseksi, esimerkiksi rikoksia tehtailevaksi terroristiksi. Eiköhän ne ole nämä ääri-ilmiöt jotka sitä terrorismia saavat aikaan eikä tavalliset rivimuslimit.

    Meinasin sulta kerran kysyäkin, että minkä verran teidän perhe kohtaa arkipäivän rasismia ja miten se vaikuttaa lapsiin.

    Minulle sinä ainakin olet Outi - ystävällinen ja lämminsydäminen ihminen. Uskonnollasi ei ole minulle merkitystä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihana Janni. Tämä olikin pointtini, että kaikkea ei pidä hyväksyä, mutta tuomitse vain tekijä ei koko uskontokuntaa.

      Poista
  14. Olin kerran tilanteessa jossa tarjosin makkaraa ihastuttavalle nuorelle miehelle. Tämä totesi ettei syö sianlihaa, johon minä kysyin että oletko allerginen sille. Poika vastasi, että ei, mutta on muslimi. Minä olin ihan että :O , kunnes tajusin, että siinä on ihan sama kaveri kuin tähänkin asti.

    Kirjoituksessasi on todella painavaa asiaa, asioita joihin omassa elämässäni törmään liian harvoin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi et törmää tähän usein, sellaista ei toivo kenellekään. Mahtava asenne sinulla.
      Haleja ♡

      Poista
  15. Löysin blogiisi ❤️ Kirjoitit hyvin uskonnostasi ja teidän perheen arvoista ❤️ Ihmiset ovat joskus hyvinkin ilkeitä puheissaan ja sanoissaan :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tervetuloa minun elämääni ja ihanaa kun löysit tänne. Kiitos kauniista sanoistasi ♡

      Poista
  16. Ehkäpä voisit kirjoittaa seuraavaksi artikkelin, jossa kerrot enemmän muslimikulttuurista, niin avaat uusia näkökantoja meille ennakkoluuloisillekin. (Myönnän omaavani itsekin näitä ominaisuuksia!) Onhan heissä eroja, mutta niin paljon on negatiivista kuullut heistä, joten ei oikein osaa suhtautua neutraalisti kyseiseen uskontoon.
    Saavathan erilaiset suomalaisetkin ihmetystä osakseen. Vähän sama asia. Kaikkia ihmisryhmiä kohtaan on omat ennakkoajatuksensa. Japanilaisia pidetään ahkerina ja siisteinä, suomalaisia hiljaisina hissukoina jne. Eihän nuokaan täysin pidä paikkaansa. Muslimeista meille on luotu kuva, että he eivät hyväksy muita uskontoja, eivätkä arvosta naisia. Nämä ovat sellaisia asioita, jotka ymmärrettävästi suututtavat ihmisiä. Meille Suomessa ihmiset ovat ihmisiä, eivät enää niinkään miehiä ja naisia. Niin sen pitää olla myöskin tulevaisuudessa. Ymmärrätte varmaan...Meidät on koulussa kyllä opetettu suvaitsevaisiksi. Toivon todella, että tämä on molemminpuolista. Kaikki kun ei aina ole yksin meistä kiinni. Sinulla asiat ovat hyvin, jos et tarvitse edes huivia. Läheskään kaikkien musliminaisten asema ei ole yhtä hyvä. (Mitkähän ovat tilastot?)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuten sanoin tässä oli minun ja perheeni näkemys asioista, en aio tehdä tästä mitään Outi´s life, elämäni muslimina blogia. No se että sinua pidetään hiljaisena hissukkana on nyt hieman eri asia kuin rasistiset mielipiteet. Internet on täynnä positiivisia ja negatiivisia tietoja kaikista uskonnoista, jos asiat kiinnostavat sieltä tietoa haluava sitä varmasti löytää. Huivin käyttö on asia jonka kuuluu tulla naiselta itseltään, siihen ei ole miehellä mielipidettä. Usein kun harjoittaa uskontoa, haluaa sitä harjoittaa niin kuin on neuvottu. Kaikissa uskonnoissahan naisia suositellaan peittämään hiuksensa, ei se ole vain islamissa. Kouluissa opetetaan suvaitsevaisuutta, mutta ikävä kyllä sitä ei kaikissa kodeissa näy. Lapsi ei synny rasistiksi, hän oppii sen jostain ihan muualta.

      Poista
    2. Ja siis minähän olen ihan suomalainen, joten minua ei kyllä kukaan määräilekään. Itseasiassa nainen on todella arvostettu islamin uskossa. Se mitä usein kuulee uutisissa ja muualla johtuu lieneen kulttuurista ei uskonnosta. Myös uutisten tekijät todella usein sekoittavat eri maiden kulttuurissa tehtävät teot uskontoon. Kannattaa aina lukea asioista lisää esim. sitä Raamattua ja Koraania. Muslimit uskovat että on vain yksi jumala Allah. Jumalalla ei ole lapsia. Jeesus on myös islamissa ja hän on profeetta niin kuin myös Mohamed. On niin paljon asioita jotka uskonnoissa on samoja ja minä en missään nimessä tiedä paljon mistään mitään, joten en siksikään halua lähteä tässä selittelemään mitään tämän erikoisempaa.

      Poista
  17. Hyvä kirjoitus, joskin todella pintapuolinen. Löysin ihan sattumalta tämän sun mukavan blogin, kun tykkään tehdä käsitöitä ja tuunauksia. Mä myös haluaisin kuulla lisää tuosta, kun kirjoitit että naisen asema islamissa on todella hyvä ja usein uskonto ja kulttuuri sekoitetaan. Miksi näin sitten mahtaa olla? Tarkoitan siis, että miksi hyvin usein maissa, joissa naisilla ja tytöillä on todella huono asema, niin se uskonto useimmiten on islam? Näitä ennakkoluuloja todella olisi hyvä hälventää ja tavallisten muslimipulliaisten tehdä selväksi, että sanoutuvat irti äärijärjestöjen toiminnasta. Itsekin kirjoitat, että et halua asiaa enempää pohtia, mutta ehkä se kuitenkin olisi hyvästä että entistä useampi muslimi haluaisi sitä tavallista arkeaan Suomessa valottaa. Itse uskon vahvasti siihen, että pohjimmiltaan kaikki ihmiset ovat aivan samanlaisia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuten jo tuossa aiemmin sanoin, minulla on vain nämä omat kokemukset ja ne mitä olen esim. Marokossa nähnyt, en osaa mitenkään vastata muiden maiden puolesta. En ole alistuneita naisia siellä nähnyt, vaikka kaipa niitä joka maassa on. Siellä naiset luotsivat perhettä ja ovat todella kunnioitettuja. Miesten tehtävä on elättää perheensä. Kaikki mitä siellä nainen tienaa itselleen on vain hänelle, ei muille ym. Mutta nämä siis vain asioita joita minä olen nähnyt. Kannattaa varmasti kysellä asiaa esimerkiksi naisilta, jotka ovat näistä maista joissa naisen asema ei ole niin hyvä. Eiköhän nyt ole aika selvää, että me tavalliset muslimipulliaiset ei olla terroristeja ja että joka uskonnossa on näitä ääriryhmiä. Kuten tuossa pintapuolisessa tekstissäni jo sanoin, on uutisointi tehnyt todella tehtävänsä useille. Mukavaa kun sinä olet kuitenkin sitä mieltä, että kaikki olemme samanlaisia, koska sehän tässä oli se minunkin pointtini.
      Mukavaa loppuviikkoa.

      Poista
  18. Tulipahan mieleeni että Itse olin alistettu nainen suhteessa josta lähdin pois. Naiseus oli totaalisen kadoksissa. Ei kuitenkaan mitään tekemistä islamin kanssa.tai minkään kulttuurieron.
    Outi, postauksesi on äärettömän hyvä ja avartava ihan tuoltaankin. Käy ilmi juuri se oleellinen ja tärkein. Sinun perheesi ja sinun asemasi. Jokainen uskonnosta tai uskomattomuudesta riippumatta voisi kirjoittaa itse oman tarinansa. Tulisi totuus. En minä etkä sinä voi toisen puolesta puhua ellei toinen kerro mitä pitää kirjoittaa. Tämä on totuus teidän perheestä kuten olet useammin jo kertonut. Arvostan ja kunnioitan sinua. Olet rohkea ja ole vahva!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Viltsu. Tosiaan halusin postauksellani vain tuoda julki, että meitä muslimejakin on erilaisia ja tämä on vain meidän perheen tarina. En ole uskonoppinut, joten en käy täällä "saarnaamaan". Siirryn takaisin nyt onnellisuuskuplaani ja tuunailuideni pariin ♡♡♡

      Poista
  19. Mä oon edelleen itse sitä mieltä, että paras lääke ihmisten ennakkoluuloja vastaan olisi entistä useamman eri kulttuurin ja uskontokunnan edustajan näyttää ihan sitä omaa perusarkeaan ja kirjoittaa siitä ja avata asiaa muille vähän enemmän, vaikka sitten näissä blogeissa. Ei siihen mikään uskonoppinut tarvitse olla eikä se mun mielestä mitään saarnaamista olisi. Jos kirjoitat, että uskonto ja kulttuuri sekoitetaan, niin mä ainakin haluaisin ihan aidosti kuulla että mikä on väärinkäsitystä ja mikä ei? Kiitos esimerkiksi kun kerroit sun havainnoista Marokossa, sekin jo valotti asiaa paljon enemmän. Tottakai ymmärrän, että tavalliset ihmiset eivät ole terroristeja, mutta kyllä tavallisten ihmisten tulee myös ne terroriteot tuomita. Kristityt ihmiset todellakin esimerkiksi tuomitsevat Breivikin teot. Ei ole ihan yksinkertaista löytää ihmistä, joka olisi vaikka Syyriasta tai Afganistanista ja kuulla sieltä lisää, vaikka oikeasti tosiaan kiinnostaisi kuulla lisää. Sun kommentti kuulosti mun korvaan siis vähän tylyltä. Oon itse asunut vuosia ulkomailla ja tottunut tekemään töitä kymmenien eri kansallisuuksien kanssa ja huomannut, että ihmisillä on ihan samat tarpeet ja käsitys ihmisyydestä, oli sitten lähtöisin mistä vaan. Anteeksi pitkä avautuminen, mutta tää on musta tärkeä aihe eikä suomalaisten asennemuutoksessa auta se, jos vaan voivotellaan ja todetaan, että tää ei oo nyt mun asia tähän puuttua. Toki itse päätät mistä kirjoitat, mut harmi jos et halua tästä aiheesta enempää kirjoittaa. Sulla olisi varmasti paljon annettavaa, että Suomi olisi värikkäämpi paikka :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En missään nimessä tarkoittanut olla tyly. Sanon nyt suoraan, enkä tälläkään halua loukata. En halua/koe tarvetta täällä lähteä avaamaan perheeni asioita tai selittelemään mitään. Tämän kirjoitukseni tarkoitus oli vai herätellä ihmisiä huomaamaan, että kaikki ihmiset ovat yksilöitä, tällä ei sen ihmeellisempää tarkoitusta ollut. On mielestäni myös "hauskaa, että minun pitäisi olla valmis selittelemään ja perustelemaan uskoani. Kysyin työkaveriltani, että monta kertaa hän on elämänsä aikana joutunut/saanut kertoa kristinuskostaan, ei kuulemma kertaakaan ja hän on nyt 61 vuotias. Ymmärräthän myös minun pointtini?

      Poista
  20. Ymmärrän kyllä. Suomi vaan ei ole pääuskonnoltaan muslimimaa, joten vähemmistön edustajana toki joudut/saat omasta uskonnosta vähän useammin kertoa. Mä ainakin olen kertonut kristittynä omista tavoistani muslimitutuilleni muslimimaassa, kun niistä on pyydetty kertomaan. Jos sä pelkäät sun lasten puolesta ja pidät Suomea osin rasistisena maana, niin yritin esittää oman mielipiteeni eli sen, että niitä epäluuloja vastaan täytyisi yrittää tehdä jotakin. Harmi, että en osannut ilmaista nyt itseäni oikein.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ymmärsin kyllä mitä tarkoitit, mutta tämän enempää en vain halua näistä asioista keskusteĺla. Tiedän, että esim. naisten asema ei ole hyvä kaikissa muslimimaissa, mutta en siitä tiedä sen enempää, siksi en lähde tästä mielipidettäni sanomaan. Pystyn vain puhumaan omasta puolestani näissä jutuissa ja se on vain pintaraapaisua. Suomi on osittain rasistinen maa, niin kuin moni muukin maa on, mutta tämä on kuitenkin minulle se rakkain maa ja onneksi myös miehelleni.

      Poista
  21. Itse olen päässyt tutustumaan serkkuni kautta ihan samankaltaiseen tilanteeseen. Myös hän koki Islam uskonnon lopulta omanaan :) Itse tunnen pahaa mieltä aina kun tapahtuu mitään eriarvoisuutta, eihän ihmistä voi tuomita uskonnon perusteella! Tietysti asiaan vaikuttaa se, että olen itsekin uskovainen, ja toivon toki, että myös muut hyväksyisivät minun arvoni ja elämäntapani. Tämän takia olen itsekin kokenut eriarvoisuutta, tosin en rasismia. Kirjoittelin tästä itsekin joskus, on mielestäni huomionarvoinen asia. Oli ihanaa nähdä myös tämä puoli asiasta, kiitos, kun jaat rehellisesti ja avoimesti oman mielipiteesi! Niin, ja kaikkea hyvää teille!

    VastaaPoista
  22. Minä sanon aina rasisteille, että muistakaa, että jokainen meistä ihmisistä on ihmisiä. Jokaisella ihmisellä on tunteet.. Ihmettelen usein myös aikuisten ihmisten käyttäytymistä ulkomaalaisia kohtaan. Minun Suomeni on kansainvälinen ;)

    VastaaPoista
  23. Voi Outi miten rohkea ja asiallinen kirjoitus. Kyllä tuo kaikki mitä kirjoitit, on valitettavasti totta täällä Suomessa. Itse olen kauhulla katsonut miten tietyn puolueen edustajien puheiden kautta rasismista ja ulkomaalaisvastaisuudesta on tullut mukamas jotenkin salonkikelpoista. Meitä suomalaisia ruokkii se iänikuinen kateellisuus. Mitä sitten jos jotkut suomalaiset menevät naimisiin ulkomaalaisen kanssa? Keneltä se on pois? Ja kun täällä meillä köyhäkin olisi monessa maassa hyvintoimeentuleva, miksi emme muka voisi auttaa ihmisiä, jotka tarvitsevat apuamme joko omassa maassaan tai sillä tavalla, että pääsee parempaan elämään kiinni muuttamalla Suomeen? Tilaahan meillä täällä on. Sinusta huokuu se, että teillä on onnellinen perhe. Se on tärkeintä elämässä. Pidä siitä kiinni ja usko, että suurin osa meistä ei ajattele niin kuin ne huutelevat punaniskat. Iso halaus! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tytär oli käynyt koulun terveydenhoitajalla, jota oli kovasti kiinostanut meidän perhe. Tytär oli vastaillut hänen kysymyksiinsä ja lopuksi terveydenhoitaja oli todennut, että teillä näyttää kaikki olevan oikein hyvin. Näinhän se onkin :)
      Kati ♡♡♡

      Poista
  24. Hyvä kirjoitus! Suomessa (ja varmaan muuallakin) on monelaista rasismia jos olet vähänkin "erilainen". Ihmiset lokeroidaan helposti sen mukaan miltä näytät, oletko "terve", oletko laiha/lihava jne.. Uskonnoissakin on eroja tarkoitan, että esimerkiksi kuinka moni kristitty käy joka sunnuntai kirkossa jne. Samoin muissa uskonnoissa. Olen itsekkin törmännyt rasismiin sillä olen myös islamin uskoon syntyneen miehen vaimo. Islamissa on lukemani mukaan mm miehen hankittava ja maksettava siivooja, jos vaimo ei halua siivota. Samoin jos mies ottaa useamman vaimon, heistä kaikista on pystyttävä huolehtimaan yhtä hyvin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä on totta. Tosin harvemmin kai tuota useampaa vaimoa enää kenelläkään on ja senhän voi myös ensimmäinen vaimo kieltää. Olen vain huomannut väsyneeni aina selittelemään uskonnostani. Toki jos minua koskevista asioista kysellään niin mielelläni vastaan, mutta en ole velvollinen kaikkien maailman muslimien käytöksestä selittelemään. Monien on tätäkin vaikea ymmärtää ja loukkaannutaan helposti...no tämän jutun kirjoittamisesta on seurannut pelkkää hyvää ja ihania kommentteja.
      Mukavaa viikonloppua!

      Poista